Kraamzorg van goede kwaliteit bieden, je cliënten en personeel tevreden houden, voldoen aan alle door de wet en de branche gestelde eisen, sociaal verantwoord ondernemen en het leveren van andere verwante diensten: door dit alles kom jij als ondernemer dagelijks voor grote uitdagingen te staan. En dan hebben we het nog niet eens over salarisrondes, op tijd betaalde declaraties en verplichtingen aan de Belastingdienst. Hierdoor kun je soms het gevoel hebben dat je voortdurend voor dilemma’s komt te staan. Maar laat je niet gek maken: vaak is er wel degelijk een middenweg tussen twee extremen.

 

Net dat stukje meer bieden

Er wordt vaak makkelijk gedacht over alle verantwoordelijkheden die je als eigenaar van een kraambureau draagt. Onder alle (moeilijke) omstandigheden moet je er toch iedere dag voor zorgen dat je gemotiveerde, goed geschoolde en blije kraamverzorgenden aan het bed van je cliënt hebt staan. Kraamverzorgenden die beschikken over kennis van zaken en die uitgerust zijn met al het gereedschap om goede kraamzorg te leveren. Je wilt graag dat jouw kraamverzorgenden net dat stukje meer bieden en dat zij je cliënt een opstap bieden naar hun ouderschap.

 

Bruggen slaan

In de vijf jaar dat wij ons kraambureau nu runnen, zijn we al veel obstakels en uitdagingen tegengekomen. We zijn ze nooit uit de weg gegaan, maar we hadden ze ook niet overleefd zonder jullie: onze collega-kraambureaus en andere samenwerkingspartners. Wij zijn vanaf dag één aan het werk gegaan met het slaan van bruggen. Want ondernemen en bouwen aan iets nieuws is zoveel leuker als je dit samen kunt doen. Ik ben van mening dat we elkaar nodig hebben in deze branche en dat je het niet vol kunt houden zonder samenwerken.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan samenwerken door het delen van ruimtes en gebouwen, kennis, tijd, commercie en dienstverlening.

 

Sociale waardes of cash cow

Terwijl we allemaal willen groeien en/of overleven, merk ik dat we ook tegen dilemma’s aanlopen. Moet je alle inkomsten richten op je kerndoelen (visie en missie), of ga je voor de cash cow en leg je de focus op werkoverschot om zoveel mogelijk geld naar binnen te halen? Een overdreven nadruk op de cash cow kan leiden tot wegdrijven van de kerndoelstellingen van de organisatie. Maar als je teveel op je kerndoelen richt, kan er een overdreven nadruk ontstaan op het maximaliseren van sociale waardes zonder een duurzame inkomstenstroom. Een te lage inkomstenstroom of een te lage focus op de sociale waardes, missie en visie is voor niemand wenselijk. Een goede balans hierin vinden is dus essentieel.

 

Bloem of bloembed?

Het tweede dilemma is de groeivraag. Moet jij je organisatie laten groeien om een betere/grotere speler in de markt te worden, zodat je betere afspraken kunt maken met zorgverzekeraars, ksv’s, vsv’s, ziekenhuizen of kunt deelnemen aan de integrale geboortezorg? Verlies je hierdoor de band met je medewerkers? Of wordt je cliëntenbestand zo groot dat kwaliteit en continuïteit geen haalbare doelen meer zijn?

Toch, opschalen wil niet zeggen dat er maar één bloem gaat bloeien. Bij samenwerking kan door opschaling juist een heel bloemenbed ontstaan.

 

Samen of alleen?

Dit leidt tot mijn derde dilemma: willen we anderen aanmoedigen om te groeien en ontwikkelen? Of willen we alle kennis en middelen voor onszelf houden en zijn we bang om te delen? Kraamorganisaties moeten broeinesten worden van innovatie en uitstekende diensten kunnen verlenen. Zij moeten hun innovatieve ideeën kunnen financieren of kostendekkend maken en daarnaast hun ideeën kunnen delen met andere organisaties. Zo wordt het product kraamzorg in zijn geheel naar een hoger niveau getild.

 

Onafhankelijk of onderaanneming

Het vierde en laatste dilemma heeft betrekking op een evenwicht tussen onafhankelijkheid en onderaanneming van een grote organisatie. Veel organisaties besluiten te groeien door contracten voor onderaanneming af te sluiten en moeten manieren vinden om aan professionele normen en doelen te voldoen. Het werken met goed geschoold personeel wordt in dergelijke gevallen moeilijker. In toenemende mate worden kleinere organisaties uitgesloten, doordat zorgverzekeraars en samenwerkingsverbanden alleen nog in zee gaan met grote organisatie met financiële reserves. Hierdoor voelen kleinere organisaties zich verplicht om dergelijke relaties aan te gaan of zich terug te trekken. Ook hier wordt de verleiding weer groot om de nadruk te leggen op de inkomstenstroom en steeds maar brandjes te blussen en tekorten aan te vullen. Hierdoor verliezen ze de missie en visie compleet uit het oog. De keuze om “achter het geld aan te gaan” of om je verliezen te accepteren is niet altijd een makkelijke keuze. Want besluit je in te krimpen, dan vergt dit moeilijke beslissingen ten opzichte van je personeel en het bedienen van je cliënten, vooral de kwetsbaren in deze groepen.

 

De handen ineenslaan

Zelfs in al deze moeilijke omstandigheden blijven wij met z’n allen achter onze kraamzorg staan. We willen een goed en gezond werkklimaat voor onze medewerkers en gaan voor kwalitatieve zorg, voor iedereen in Nederland. Het vraagt soms het onmogelijke van je als ondernemer! Toch ben ik van mening dat als we de handen ineen blijven slaan, kijken waar we elkaar kunnen ondersteunen en niet te bang zijn om bepaalde zaken uit handen te geven, wij samen klaar zijn voor de kraamzorg van het hoogste niveau.

Neem gerust eens contact op voor een vrijblijvend oriënterend gesprek, of neem eens een kijkje op onze website.

 

 

Diana de Koning

Diana de Koning

CEO

Handle with Care Opleidingen is opgezet door Diana de Koning, afgestudeerd in de Pedagogische Wetenschappen en Klinische Kinder– en Jeugdpsychologie. Diana is CEO van Handle With Care Groep B.V. met de 2 grootste pijlers: geboortezorg en opleidingen.

Wil jij tijd en geld besparen?

Goede scholing van jouw kraamverzorgenden is heel belangrijk, maar kost veel geld en tijd.
Download NU onze business case en wij laten jou graag zien hoe jij kunt besparen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This