communicatie Volledig

communicatie volledig

De hele dag ben je bezig met communiceren. Je gebruikt daarbij zowel verbale- als non-verbale communicatie. Maar weet jij eigenlijk of je op de juiste manier communiceert? Ken je jezelf zo goed dat je weet welke non-verbale communicatie jij vertoont? Zoals uit onderzoek telkens weer naar voren komt: communicatie is het cruciale element voor goede samenwerking. Als je op de juiste manier communiceert kan je voorkomen dat onduidelijkheid en onzekerheid ontstaat.

Deze opleiding bestaat uit drie verschillende trainingen. Elke training behandelt een ander onderdeel van communicatie en communiceren. Je kunt de trainingen ook los van elkaar volgen.


Deze training online volgen?

Meld je nu aan!

Voor wie?

Deze online opleiding is voor iedereen die zijn/ haar communicatie wil verbeteren en die door meer kennis over de theorie en achtergronden van communicatie effectiever wil leren communiceren. De training is ook interessant voor iedereen die wel eens te maken heeft gehad met miscommunicatie en wil weten hoe dit ontstaat en wat je moet doen om dit te voorkomen.

De opleiding behandelt (per training) de volgende onderwerpen:

Training 1: Effectieve communicatie in de (kraam)zorg

Als (zelfstandig) zorgverlener ben je voortdurend in gesprek. Dat maakt je werk boeiend, maar soms ook lastig. Want hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap ook echt overkomt bij cliënten, mantelzorgers, collega’s of opdrachtgevers? En hoe ga je om met kritische cliënten en met emotionele gesprekken rondom rouw, palliatieve zorg of dementie? Een training communicatie in de zorg geeft jou de juiste handvatten om elk gesprek positief en professioneel te laten verlopen. Je leert meer over verbaal en non-verbaal communiceren, effectief beïnvloeden en het geven van feedback. 

Waarom is communicatie in de zorg belangrijk?
Communiceren doet iedereen op elk moment. Bijvoorbeeld bij het aansturen van collega’s, het geruststellen van cliënten, het geven van feedback of een gesprek met je opdrachtgever. Effectief communiceren betekent dat jij je boodschap zo kunt overbrengen dat de ander jou begrijpt en zich ook begrepen voelt. Iets wat soms best lastig is. Als je weet hoe jij in gesprekken overkomt en hoe je gesprekstechnieken kunt inzetten, helpt dat je beter te communiceren in de zorg.

    • Module Effectieve communicatie in de (kraam)zorg
    • Jouw communicatieve vaardigheden (her)kennen
    • Componenten van communicatie
    • Voorwaarden voor effectieve communicatie
    • Open en eerlijke communicatie
    • Non-verbale communicatie
    • Communicatie barrière
    • Empathie en sympathie
    • Open en gesloten vragen
    • Essentiële kennis

Training 2: Effectief luisteren

Door effectief te luisteren kun je de gedachten, gevoelens en perspectieven van je cliënten begrijpen en hun huidige niveau van begrip herkennen. Dit kan je helpen te weten te komen welke informatie of ondersteuning ze nodig hebben, of welke vaardigheden ze misschien willen ontwikkelen.

Soms willen je cliënten geen informatie of input – ze hebben misschien gewoon een luisterend oor nodig. Als je anderen de ruimte geeft om vrijuit te spreken, kunnen ze hun eigen misvattingen, angsten of de stappen herkennen die ze moeten nemen.

Effectief luisteren is geen passieve toestand. Het is niet alleen de afwezigheid van spreken. Effectief luisteren is niet ‘anderen laten praten’. Effectief luisteren is een actieve vaardigheid, en het vergt oefening en werk om deze vaardigheid te ontwikkelen en te behouden!

    • Waarom luisteren?
    • Barrières voor effectief luisteren
    • Actieve luistervaardigheden
    • Parafraseren
    • Stilte gebruiken
    • Verbale en non-verbale prompts
    • Essentiële kennis
    • Lijst van de componenten van actief luisteren
    • Contextueel begrip
    • Houdingen en gedragingen
    • Gebruik actief luisteren om conflicten te voorkomen, situaties onschadelijk te maken of op te lossen wanneer deze zich voordoen
    • Denk na over situaties waarin actief luisteren niet werd gebruikt en identificeer strategieën voor toekomstige oefening

Training 3: Hoe werken aan effectieve zorg

Wat is voor deze cliënt goede zorg? Dat is een vraag waar we niet altijd direct een duidelijk antwoord op hebben. Goede zorg verlenen kan ook heel ingewikkeld zijn. Soms zie je zorgsituaties of ben je zelf in een zorgsituatie beland waar je buikpijn van krijgt, omdat je ziet of voelt dat het niet helemaal goed gaat. Hoe voer je als collega’s daarover een gesprek? Of hoe voer je hierover een gesprek met je client?

  • Kraamzorg vanuit het perspectief van de cliënt
  • Kraamzorg bij andere culturen
  • Verlies en verdriet tijdens de kraamzorg

 

Deze online training wordt aangeboden als één geheel of als 3 losse online modules:

De verschillende trainingen van de Communicatie Opleiding worden online aangeboden en volg je in je eigen tempo vanuit huis. De modules verschillen van duur:

  • Training 1 ‘Effectieve communicatie’ duurt ongeveer 20 uur
  • Training 2 ‘Effectief luisteren’ duurt ongeveer 10 uur
  • Training 3 ‘Hoe werken aan effectieve zorg’ duurt ongeveer 20 uur

Maar als jij door omstandigheden een poosje wat minder snel gaat of een pauze wilt nemen, heb je nog 6 maanden toegang tot alle informatie en je kunt alsnog de toets doen binnen deze tijd.

Je ontvangt een certificaat/diploma als de eventuele opdrachten zijn goedgekeurd en je de eindtoets hebt behaald.. Per training ontvang je een certificaat als je minimaal 70% van de toets goed hebt beantwoord.

De kosten per training zijn:

  • Training 1 Effectieve communicatie in de (kraam)zorg kost €295,-
  • Training 2 Effectief luisteren kost €150,-
  • Training 3 Hoe werken aan effectieve zorg kost €295,-

Dit is wat bij de prijs is inbegrepen:

  • Een ervaren trainer
  • Mogelijkheid tot begeleiden via Webinar
  • Lesmateriaal
  • Certificaat of dilpoma
  • Bijschrijven van KCKZ accreditatiepunten

Onze geboortezorgopleidingen hebben een accreditatie bij het KCKZ.

(Onafhankelijke Accreditatiecommissie verbonden aan het Kenniscentrum Kraamzorg)

Resultaat:

Na het behalen van je certificaat/diploma ben je je meer bewust hoe je beter en sneller kunt communiceren. Je leert jouw communicatie zo aan te passen dat je onduidelijkheid en onzekerheid kunt voorkomen. Je kunt eerder en op een prettige manier je doel bereiken.


Deze training online volgen?

Meld je nu aan!

Testimonials

De training psychiatrie in het kraambed die ik bij HWC Opleidingen heb gevolgd, zorgde direct voor meer begrip voor mijn cliënten. Ik werk weer met plezier en begrip, zonder mezelf te verliezen. Met de tips die ik kreeg signaleer ik de spanningen veel eerder en kan ik ze snel aanpakken voor het  escaleert. Ik schrijf me graag in voor jullie volgende training! Jessica

Kraamspecialist

“Ik vond de elearing zeer interessant. Heb er heel veel van geleerd. Ik had wel van te voren wel onderschat hoeveel tijd in de learning ging zitten maar het was het wel waard.” Petra

Kraamspecialist

Veelgestelde vragen:

Waarom kiezen voor HWC Opleidingen? ->

HWC Opleidingen is een door het Kennis Centrum Kraamzorg erkend opleidingsinstituut. Enkele kenmerken van onze trainingen:
+ Wij bieden een interactief lesprogramma met veel ruimte voor stellen van vragen.
+ Het lesmateriaal bestaat uit een werkboek, een studieboek en diverse bijlagen met uitgebreide theorie.
+ Elke opleiding binnen Handle with Care Opleidingen wordt gegeven door ervaren trainers die zich nauw verbonden voelen met de praktijk.
+ Wij hanteren op onze locatie kleine groepen om te zorgen voor voldoende persoonlijke aandacht en een optimale geoefendheid van de cursisten. Bij veel van onze online trainingen bieden wij jou een 1-op-1 online vragenuurtje, zodat er voldoende gelegenheid is om jouw persoonlijke vragen te bespreken.
+ Korting met de HWC studiepas is mogelijk; vraag naar de mogelijkheden.

Hoe werkt de online training? ->

De verschillende trainingen van de Opleiding Communicatie worden online aangeboden en volg je in je eigen tempo vanuit huis. De trainingen verschillen van duur:

  • Training 1 Effectieve communicatie duurt ongeveer 20 uur
  • Training 2 Effectief luisteren €150,- duurt ongeveer 10 uur
  • Training 3 Hoe werken aan effectieve zorg duurt ongeveer 20 uur

Maar als jij door omstandigheden een poosje wat minder snel gaat of een pauze wilt nemen, heb je nog 6 maanden toegang tot alle informatie en je kunt alsnog de toets doen binnen deze tijd.

De online training heeft veel voordelen:

  • Je krijgt feedback van jouw trainer op de opdrachten aan het eind van elke module.
  • Je kunt een coaching gesprek met je trainer aanvragen.
  • Je studeert in jouw eigen tijd en lekker thuis; dus geen files!

Hoe ontvang ik een diploma? ->

Na het afronden met een voldoende voor de toets van elke training ontvang je het diploma van Handle with Care Opleidingen. Per training ontvang je een certificaat van HWC Opleidingen.

Je ontvangt een certificaat/ diploma als de eventuele opdrachten zijn goedgekeurd en je de eindtoets hebt behaald.

Wat als ik niet in één keer slaag voor deze opleiding? ->

Mocht je de eindtoets niet in 1 keer halen, dan krijg je van ons de gelegenheid deze nog 2 keer opnieuw te doen.

Wat zijn de kosten? ->

Deze opleiding wordt aangeboden als online opleiding of 3 losse online trainingen die je in je eigen tempo kunt volgen.

De kosten per training zijn:

  • Training Effectieve communicatie in de (kraam)zorg kost €295,-
  • Training Effectief luisteren kost €150,-
  • Training Hoe werken aan effectieve zorg kost €295,-

Dit is wat bij de prijs is inbegrepen:

  • Een ervaren trainer
  • Mogelijkheid tot begeleiden via Webinar
  • Lesmateriaal
  • Certificaat
  • Bijschrijven van KCKZ accreditatiepunten

Neem voor een prijsopgave voor losse modules contact op met info@hwcopleidingen.nl of bel 06 8267 3854


Deze training online volgen?

Meld je nu aan!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This